Po co komu CMS?

Z racji na to, że jest to generalnie tematyka tego bloga, warto odpowiedź sobie na jedno zasadniczo ważne w życiu pytanie „Po co komu CMS”. W gruncie żeczy odbieram sobie „pracę”, ale faktem jest ze zdarzają się sytuacje gdzie system CMS jest kompletnie niepotrzebny. Właśnie – ale kiedy jednak jest? Zapraszam do lektury.

Kiedy nie potrzebujemy CMS?

Warto też zastanowić się, czy system CMS jest nam w ogóle potrzebny? Jeżli strona jest prosta i rzadko aktualizowana, to po co w ogóle się w to bawić? Nie lepiej od czasu do czasu zapłacić za aktualizację serwisu i zostawić sprawę profesjonaliście? Oczywiście – miłym faktem jest możliwość edycji treści o każdej porze dnia i nocy, ale jeżeli przeliczysz koszty związane z wdrożeniem CMSa, a następnie z nauczeniem się jego obsługi oraz… opłatą za poprawienie czegoś co nie wyszło – trzeba się nad tym mocno zastanowić.

Z mojej praktyki wynika, że około 80% przypadków, w których klient zamawiał CMS – nie było to konieczne. Przy aktualizacji raz na miesiąc warto zlecić to osobie z zewnątrz i zapłacić kilka złotych za dobrze wykonaną pracę. Strona będzie działać szybko (szybciej niż z użyciem dowolnego CMSa) a zwykle też możemy być pewnie, że dobry webmaster przygotuje treść i np. zdjęcia adekwatnie do dzisiejszych standardów.

Kiedy nie da się bez niego obejść?

Na pewno nie unikniemy CMS kiedy często aktualizujemy treść, oraz kiedy mamy dosyć pokaźny zbiór informacji do wyświetlenia – katalog produktów, znakomitą kolekcję przepisów kulinarnych, czy kilkadziesiąt zdjęć które chcemy zaprezentować.

Co oznaczają częste aktualizacje w praktyce – odpowiem jak analityk finansowy – to zależy. Jeżeli powiedzmy raz w tygodniu musisz zmienić zadaną informację, nie oznacza to że musisz mieć CMS. Dobra umowa serwisowa będzie kosztować mniej niż system CMS. Czasami wystarczy też prosta konsola do aktualizacji jednej czy dwóch wartości niż kompletny CMS. Jeśli treści musisz mieniać na bieżąco, lub aktualizować zmiany w nieregularnych odstępach czasu, ale w czasie rzeczywistym – wtedy na pewno potrzebujesz systemu zarządzania treścią.

Jeżeli posiadamy spory zbiór informacji, który chcemy upublicznić również warto użyć CMS chociażby dla wygody w zarządzaniu tą informacją. Czy to będzie katalog produktów, czy inne informacje które posiadają wspólny schemat oraz chcemy umożliwić ich przeglądanie i wyszukiwanie – wtedy na pewno potrzebujemy CMSa. Odpowiedni system CMS pozwoli nam w łatwy sposób rozbudować bazę, oraz umożliwi wygodne kategoryzowanie i przeszukiwanie zgromadzonych zbiorów informacji.

Na pewno ostatnim kryterium, które pomoże nam podjąć decyzję o wdrożeniu CMS jest kwestia związana z możliwością wykonania natychmiastowych zmian w serwisie. Jeżeli np. ceny produktów zmieniają nam się nieregularnie, a klienci sprawdzają je online, musimy mieć możliwość dokonania aktualizacji w dowolnie wybranym przez nas terminie. Czy to będą ceny, czy jakieś kalendarium – jeżeli strona jest źródłem aktualnych informacji – musimy mieć CMS.

Alternatywy

Jak wcześnie pisałem – zawsze można zatrudnić webmastera to zarządzania naszym serwisem. Zaletą jest fakt, że nie musimy się martwić o nic poza dostępnością naszego webmastera (firmy) oraz kosztami. Ewentualnie można podszkolić się w HTML i edytować pliku samodzielnie. Nie jest to takie trudnie, a jeżeli zmiany są proste – można to robić samodzielnie. Wystarczy opanować dowolny program / edytor HTML albo nawet zwykły notatnik. Trzeba będzie nauczyć się też posługiwać jakimś klientem FTP.

Warto też zapoznać się z możliwościami jakie dają panele administracyjne firm hostingowych. Być może, znajduje się już tam jakiś edytor plików na serwerze on-line, który umożliwi nam prostą edycję HTML.