FengOffice zarządzanie projektem
Od jakiegoś czasu używam tego narzędzia do organizacji swojej pracy. Przejrzałem kilka(naście) różnych systemów, w tym między innymi stworzyłem własny na potrzeby jednego z klientów. Niestety zabrakło szerszego grona odbiorców no i… czasu na rozwój.
Podczas poszukiwań trafiłem na coś bardzo interesującego. Pierwsze podejście do systemu zrobiłem kiedy występował jeszcze pod nazwą OpenGoo. Produkt o ile się nie mylę powstał w Urugwaju, niczemu jednak nie ustępuje w stosunku do zachodnich kolegów z rodziny Open Source. Jego nazwa to FengOffice
Podstawowe założenia sprowadzały się gromadzenia wszystkich informacji w jednym miejscu. Emaili od klientów, informacji typu hasła i URLe, dokumentacji dotyczącej projektu. Do tego fajnie by było mierzyć czas poświęcony na dany projekt no i przeszukać archiwum wszystko wg. słów kluczowych.
Co wyróżnia FenfOffice od innych tego typu systemów? Jak dla mnie jest idealny – prosty i… działa – nie jest tak przeładowany, jak SugarCRM czy vTiger CRM mimo tego, że do jego stworzenia został wykorzystany ZendFramework. Instalacja jest prosta, system posiada wbudowany mechanizm automatycznej aktualizacji. Zaawansowany system uprawnień z podziałem na role poszczególnych użytkowników.
Projekty dzielimy na przestrzenie robocze, które możemy dowolnie zagnieżdżać i filtrować. U mnie jest to podział generalny na klientów, a w nich trzymam poszczególne projekty. Przestrzenie robocze można tagować, kolorować, ustawiać właściwości billingu (różne stawki do różnych projektów) oraz oczywiście archiwizować stare.
Kolejny moduł to notatki, które również można tagować i podczepiać do projektów. Dla mnie to bardzo wygodny mechanizm do trzymania haseł do FTP i innych, oraz krótkie “chaotyczne” informacje zebrane od klienta.
Email – bardzo fajna integracja jednego lub więcej kont pocztowych gdzie można łatwo wyciągać załączniki z danego emaila i przyczepiać je do projektu, albo działać w drugą stronę – wysyłać załączniki bezpośrednio z przestrzeni roboczej. System potrafi pobierać pocztę przez POP3 i IMAP – nic dodać, nic ująć
Kontakty – menadżer kontaktów, można ja wiązać do projektów, firm, czy wiązać z innymi obiektami. Bardzo wygodne, szczególnie jeżeli pracuje się grupowo. Jest to centralne miejsce informacji o danym projekcie.
Kalendarz – przypomnienia, wydarzenia, wydarzenia cykliczne – bardzo fajna i przydatna funkcja. Szczególnie, że do danych wydarzeń można podczepiać powiadomienia i zapraszać gości z zewnątrz.
Dokumenty – moduł do trzymania i… tworzenia plików. Możemy trzymać pliki w wielu różnych formatach, tworzyć dokumenty tekstowe i proste prezentacje. Dany plik można zablokować do edycji, tworzyć rewizje – bardzo fajna funkcjonalność. Szczególnie że jest opcja tworzenia .zip z danego pliku, co ułatwia wysyłanie paczek do klientów.
Zadania – kompletny time-tracking wraz z krokami milowymi. Można mierzyć czas spędzony na poszczególnych zadaniach, planować, rozliczać z czasu. Bardzo porządne rozwiązanie na podstawie którego można sprawdzić ile faktycznie kosztował nas dany projekt i kto ile nad nim pracował.
Do tego kolejny prosty moduł – odnośniki – można wpakować komplet potrzebych URLi powiązanych z projektem, np. odnośniki do źródeł online, adresy serwerów i inne. Niby proste, ale wszystko w jednym miejscu.
Moduł raportowania generuje w zależności od potrzeb wybrane zestawienia. Można sprawdzić ile zajął poszczególny etap, w przypadku pracy grupowej kto ile spędził na danym module.
Czego mi brakuje? Wersji mobilnej oraz… moduły do fakturowania. Gdyby się jeszcze tylko pojawiły te funkcje – produkt idealny.
Naprawdę gorąco polecam! Nie jest łatwo znaleźć link do pobrania wersji OpenSource, więc gdybyś zbłądził można go pobrać tutaj . Oczywiście jest też polska wersja językowa.