Zasady projektowania interfejsu użytkownika

Spis treści

 

Od czasu do czasu trafiam w sieci na artykuł godny polecenia. Tym razem wpadłem na fajny artykuł o webowych interfejsach użytkownika, na jego podstawie mogę potwierdzić kilka ogólnych zasad projektowania UI. Ten tekst jest luźnym tłumaczeniem tego artykułu.

Zasady projektowania UI

1. Klient to nie użytkownik

Zwykle wykonawstwo określonych projektów zlecają nam klienci, którzy nie zawsze a raczej rzadko są końcowymi użytkownikami danych systemów. Z tego wywodzi się kolejna zasada:

2. Nie dawaj klientowi tego, co myśli że użytkownik będzie potrzebował

Jeżeli klient nie wie czego potrzebuje użytkownik, to na pewno nie możesz pozwolić mu na to żeby umieszczał w aplikacji to co wydaje mu się potrzebne. Klient może być zadowolony z tego, że umieściłeś w aplikacji wszystkie jego zachcianki, ale na pewno będzie zadowolony jeżeli aplikacja zostanie odrzucona przez użytkowników.

Nie można też przesadzać w drugą stronę, bo z powyższych wywodów nasuwa się kolejny wniosek:

3. Ty też nie wiesz co będzie najlepsze dla użytkownika

Być może jesteś webdesignerem, albo developerem z wieloletnim doświadczeniem, ale tak naprawdę też nie wiesz czego chcą użutkownicy. Szczególnie nie wiesz, czego potrzebują użytkownicy dane alikacji – dlaczego? Bo każda aplikacja jest unikatowa. Być może stworzyłeś coś podobnego, ale nie jest to dokładnie to samo. Nie będziesz tego wiedział dopóki jej nie skończysz.

Więc? Kto wie czego chcą użytkownicy?

4. Tylko użytkownik wie czego chce

Podstawowa zasada, które jest obca większości przemysłu.